W roku szkolnym 2014/2015 realizujemy projekt "Moja Przyszłość". Zajęcia odbywają się w piątki. Uczestniczą w nich uczniowie klasy IV i V, których Rodzice wyrazili na to zgodę.
REALIZACJA DZIAŁU OBSERWACJE:
Podstawą poznawania przyrody są obserwacje prowadzone samodzielnie przez uczniów.
Prowadzimy obecnie dwie obserwacje długotrwałe:
1. obserwacja hodowli fasoli
PROBLEM BADAWCZY - Który organ roślinny pojawia się jako pierwszy?
HIPOTEZA - Jako pierwsza pojawia się łodyga.
PRZEBIEG OBSERWACJI - założenie hodowli, prowadzenie dziennika obserwacji, dokumentacja fotograficzna.
![]() |
Już wiemy, że nasza hipoteza była błędna. Z obserwacji wynika, że pierwszym organem pojawiającym się u roślin jest korzeń.
Nadal jednak przyglądamy się fasolkom. Oto kolejne fazy rozwoju:
![]() |
![]() |
![]() |
Ciekawe czy doczekamy się kwiatu?
2. obserwacja pogody
Omawiamy elementy pogody, sposóby ich pomiaru i przyrządy, którymi posługują się meteorolodzy.
Prowadzimy badania stanu atmosfery, zapisujemy je w dzienniku obserwacji.
Próbujemy swoich sił jako prezenterzy pogody.
Co wiemy o pogodzie i przyrządach pomiarowych?
ZADANIE DO WYKONANIA:
OBEJRZYJCIE NAGRANE FILMIKI I POWIEDZCIE KTO PRZEKAZAŁ WAM NIEPRAWDZIWE INFORMACJE ?
ZASTANÓWCIE SIĘ - CO BYŁO DOBRZE, A CO NALEŻAŁOBY POPRAWIĆ PRZYGOTOWUJĄC TAKĄ PREZENTACJĘ?
CZEKAM NA WASZE ODPOWIEDZI NA ZAJĘCIACH W PIĄTEK.
BRAWO !
Wspaniale wywiązaliście się z zadania. Wiktor i Konrad błędnie podali kierunek wiatru.
Cieszę się też, że potrafiliście podać swoje uwagi do sposobu prezentacji. Może któraś grupa przygotuje taki wzorcowy występ?
Późna jesień zafundowała nam piękny, biały krajobraz. Mogliśmy obserwować jeden z rodzajów osadów atmosferycznych.
Szadź to osad powstający przy zamarzaniu małych kropelek wody, np.: mgły w momencie zetknięcia kropelki z powierzchnią przedmiotu. Osadzająca się szadź na gałęziach drzew może powodować ich łamanie się.
![]() |
![]() |
Wizyta w CENTRUM NAUKI KOPERNIK
W ramach realizacji treści programowych dotyczących obserwacji, na zajęciach dowiedzieliśmy się, jaki obraz powstaje, kiedy korzystamy z lupy, a jaki przy użyciu mikroskopu. W Centrum Nauki odwiedziliśmy wystawę Mikroświat. Mieliśmy możliwość obserwacji organizmów, których nie można zobaczyć gołym okiem, mogliśmy je nawet sfotografować.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Rośliny tworzą grypę organizów samożywnych. Proces produkowania substancji odżywczych zachodzi w komórkach liścia. Za pomocą korzenia pobierają wodę i sole mineralne, a z powietrza pobierają dwutlenek węgla dzięki aparatom szparkowym. Oto jak wyglądają te aparaty pod mikroskopem.
REALIZACJA DZIAŁU " BUDOWA MATERII"
Podczas realizacji tego działu spojrzymy na przyrodę z fizycznego i chemicznego punktu widzenia.
Wiemy co to substacja i jakie są rodzaje substancji. Wykonywaliśmy z plasteliny modele substancji prostych i złożonych.
![]() |
![]() |
Substancja prosta składa się z takich samych atomów. Mogą one występować rozdzielnie tak jak na pierwszym zdjęciu lub być połączone, tak jak na zdjęciu drugim.
![]() |
Substancje złożone zbudowane są z różnych atomów. Atomy te różnią się wielkością i kolorem.
Na pierwszych zajęciach próbowaliśmy też udowodnić, że materia ma budowę nieciągłą. Wykonaliśmy modelowe doświadczenie z nasionami fasoli i ziarenkami kaszy.
PROBLEM BADAWCZY - Czy poziom kaszy i fasoli zmieni się po wymieszaniu?
HIPOTEZA - Tak, poziom ziaren w naczyniu zmieni się.
Doświadczenie - Nasypaliśmy kaszy i fasoli do naczynia. Zaznaczykiśmy poziom za pomocą białej cenki. Wymieszaliśmy ziarna, efekt widać na zdjęciu.
A to My podczas wykonywania tego doświadczenia:
![]() |
![]() |
![]() |
ZADANIE DO WYKONANIA:
PRZYGOTUJCIE KAWĘ DLA RODZICÓW. DO FILIŻANEK NASYPCIE PO ŁYŻECZCE ZMIELONEJ KAWY. ZALEJCIE KAWĘ GORACĄ WODĄ DO PEŁNA / UWAZAJCIE, ŻEBY SIĘ NIE POPARZYĆ /. ZAOBSERWUJCIE POZIOM CIECZY. NASTĘPNIE WYMIESZAJCIE ZAWARTOŚĆ FILIZANEK. JAKI TERAZ JEST POZIOM CIECZY? JEST MIEJSCE NA CUKIER?
CZEKAM NA WASZE OBSERWACJE W PIĄTEK.
Wizyta w CENTRUM NAUKI KOPERNIK
Najwięcej czasu spędziliśmy na wystawie "Świat w ruchu". Wszystkie eksponaty są do naszej dyspozycji, można ich dotknąć, bawić się nimi. Oto co robiliśmy:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Oglądaliśmy także spektakl w Teatrze Wysokich Napięć. W zrozumieniu treści przekazu bardzo przydały się informacje o budowie materii, które poznaliśmy na ostatnich zajęciach. Poznalismy trzy sposoby elektryzowania się ciał. Nasza koleżanka Sandra została naelektryzowana przez dotyk, włosy stanęły jej dęba. W trakcie przedstawienie nie można było robić zdjęć, ale obejrzyjcie ten filmik, a będziecie wiedzieć, co przeżywaliśmy.
Ostatnie zajęcia poświęciliśmy na badanie właściwości cieczy i gazów. Możecie też samodzielnie poeksperymentować. Podaję kilka instrukcji. Każdy może wykonać doświadczenie i udokumentować jego realizację.
ZADANIA DO WYKONANIA / do wyboru /:
1. PROBLEM BADAWCZY - CZY GAZ SAMORZUTNIE WYPEŁNIA DOSTĘPNĄ PRZESTRZEŃ?
Przygotuj 2 baloniki i klamerki do bielizny.
Jeden z baloników nadmuchaj i wylot zaciśnij klamerką, aby powietrze nie uciekło.
Na końcówkę nadmuchanego balonu załóż końcówkę drugiego balonika i zwolnij klamerkę.
Zapisz spostrzeżenia i wnioski.
2. PROBLEM BADAWCZY - CZY DWUTLENEK WĘGLA PODTRZYMUJE PALENIE?
A. Otrzymywanie dwutlenku węgla.
Przygotuj butelkę po napoju / 2 litry / , sodę oczyszczoną i ocet oraz balonik.
Do butelki wsyp 1 łyżkę sody, wlej ok 100 ml octu / powinna powstać obfita piana / Szybko na butelkę załóż balonik.
Balonik wypełnia się gazem.
B. Hipoteza - ?
Przebieg doświadczenia:
przygotuj świeczkę i zapal ją / TĘ CZĘŚĆ DOŚWIADCZENIA WYKONUJ W OBECNOŚĆI DOROSŁYCH /
weź balonik z gazem i powoli wypuszczaj z niego gaz nad płomieniem.
Zanotuj spostrzeżenia i wyciągnij wnioski.
TERMIN WYKONANIA ZADANIA - DO KOŃCA FERII ZIMOWYCH
W PRZYPADKU NIEJASNOŚCI ZAPRASZAM NA KONSULTACJE.
W ramach rozwijania zainteresowań przyrodniczych uczniowie samodzielnie wykonują wybrane przez siebie doświadczenia. Tutaj możemy oglądać ich wysiłek, a co najważniejsze dobrą zabawę. Zapraszam do obejrzenia filmu przygotowanego przez Mateusza i jego grupę.
Nadal eksperymentujemy. Kolejna grupa / Amelka, Domicela i Wiktoria /prezentuje swoje doświadczenie. Doświadczenie ciekawe, lecz brakuje wyjaśnienia. Może Wy potraficie je wytłumaczyć?
Kolejne eksperymenty prezentuje grupa w składzie: Weronika, Mateusz i Kuba. Tym razem zgłębicie tajemnice chemii i geografii.
Zjawisko zmiany koloru wskaźnika pozwala na rozróżnienie substancji o pH kwaśnym i zasadowym. Na pewno w gimnazjum na lekcjach chemii ta wiedza bardzo Wam się przyda.
Swoich sił w eksperymentowaniu spróbował też Konrad. Badał zjawisko siły wyporu. Oto rezultaty:
Sonia i Weronika zaprezentowały doświadczenie pod tytułem " Papierowy most". Dzięki temu zgłebiliśmy tajemnice fizyki - zależność między siłą nacisku ciała a powierzchnią, na którą to ciało naciska.
![]() |
![]() |
Radek przygotował trzy eksperymenty, popatrzcie: