INNOWACJA PEDAGOGICZNA ,,Już czytam”

oparta na odimiennej metodzie nauki czytania w oddziale przedszkolnym

 Zdjęcie

       Od 2 września 2014 r. w oddziale przedszkolnym prowadzone są zajęcia z innowacji    pedagogicznej ,,Już czytam”. Pomysł na innowację pedagogiczną  powstał pod wpływem chęci  poszerzenia treści programu, wprowadzania dzieci w świat liter, już od najmłodszych lat, zapoznawania z nimi i rozwijania umiejętności czytania . Odpowiednie przygotowanie do nauki czytania jest jednym z ważniejszych zadań edukacyjnych przedszkola, mającym ułatwić dzieciom dobry start w szkole. Sygnałem niepokojącym jest stale wzrastająca liczba dzieci przejawiających trudności w czytaniu i pisaniu (dysleksja, dysgrafia). Dlatego swoją innowację pedagogiczną  ,,Już czytam”  oparłam na odimiennej metodzie nauki czytania Ireny  Majchrzak . Odimienna metoda nauki czytania pozwala na wczesne kształcenie umiejętności czytania zarówno w aspekcie technicznym, jak i semantycznym. Nauczyciel prowadząc zabawy i gry prowokuje dziecko do odkrywania na drodze samodzielnego rozumowania logiki alfabetycznego szyfru. Początkiem jest imię dziecka, które staje się słowem otwierającym świat pisma. Pismo oznacza tu system znaków, dzięki któremu można język mówiony zastąpić zapisem. 
Tego typu metody opierają się na następującym założeniu: w toku pracy dydaktyczno – wychowawczej z dzieckiem wyodrębnia się z wyrazów najpierw słuchowo odpowiednie głoski a następnie wzrokowo – głoski zapisane symbolami literowymi. 
W metodzie Ireny Majchrzak panuje porządek równoczesności, porządek synchroniczny w miejsce chronologicznego. Rozważając Koncepcję Pracy Szkoły  zwróciłam uwagę na potrzebę nauki czytania, zdając sobie sprawę, że przyniesie to  lepsze efekty dla dziecka w przedszkolu i  zaowocuje u ucznia w szkole.  We współczesnym świecie podstawową i bardzo ważną, fundamentalną kwestią jest dobra sprawność czytania, która jest przydatna na wszystkich szczeblach edukacyjnych w szkole, a potem   w życiu.  Wobec tych rozważań innowacja pedagogiczna  jest według mnie bardzo korzystnym działaniem dla dzieci  w oddziale przedszkolnym.

   Innowacja pedagogiczna „Już czytam” jest zgodna z  Podstawą programową wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych, w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego, z dnia  23 grudnia 2008 roku.

Wybrano następujące treści do realizacji metodą odimiennej nauki czytania.

  1. Inicjacja
  2. Porównywanie i analizowanie imion kolegów
  3. Ściana pełna liter
  4. Nazywanie świata
  5. Sesje czytania

Wprowadzenie innowacji pedagogicznej polegającej na zastosowaniu  odimiennej metody nauki czytania Ireny Majchrzak  zapewnia lepsze przygotowanie do nauki czytania w późniejszych etapach edukacji. Ponadto dobra umiejętność  w czytaniu wpływa na osiąganie sukcesów w nauce, a jednocześnie ułatwia   zdobywanie  wiedzy, wzmacnia motywację, zainteresowanie, poczucie wartości  człowieka.

W roku szkolnym 2015/2016 kontynuowana jest w oddziale przedszkolnym innowacja pedagogiczna "Już czytam".

 Innowacja pedagogiczna "Już czytam" 2015/2016

 Innowacja pedagogiczna "Już czytam" 2014/2015