Dyktanda graficzne służą rozwijaniu orientacji przestrzennej, percepcji wzrokowej, pamięci słuchowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, a także doskonalą umiejętność skupienia się i koncentracji. Do ich wykonania będzie potrzebny ołówek i linijka.
Uczeń otrzymuje zakratkowany arkusz, który jest oznakowany na górnej i bocznej krawędzi literami i cyframi. Do arkusza jest załączona legenda. Podając za pomocą oznaczeń literowo-cyfrowych punkty (początek i koniec odcinka), wskazuje ona, w których miejscach na arkuszu nanieść kreski. Naniesione odcinki złożą się na rysunek, który odkryje się w całości po zakończeniu zadania.
Ćwiczenie nosi nazwę dyktanda, gdyż treść legendy jest odczytywana przez rodzica lub nauczyciela. Dziecko słucha wskazówek i na tej podstawie rysuje kreski. Tym samym ćwiczy także pamięć słuchową. Inna wersja to możemy samodzielne odczytywanie legendy - na głos lub po cichu. Po zakończeniu zadania można rysunek pokolorować.
Jakie niespodzianki kryły dyktanda piątoklasistów:
Natalia Kowalska Wiktoria Bękarska
![]() |
![]() |
Piotr Kołakowski Patryk Sadowski
![]() |
![]() |
Kinga Golanowska Julia Moczulak
![]() |
![]() |
Krystian Kuczyński
![]() |
W ramach treningu możecie sprawdzić kto wykonał swoją pracę bezbłędnie.