ROZWÓJ UMIEJĘTNOŚCI TWÓRCZYCH DZIECI:  

 

 "Postawa twórcza to aktywny stosunek człowieka do świata, wyrażający się potrzebą poznawania i świadomego przetwarzania zastanej rzeczywistości i własnego ja".                                                                                                                                                 Stanisław Popek

 

      Jak rozumieć słowo twórczość?

Rozumienie tego pojęcia zależy od czasów, w których próbuje się je definiować.       I tak:

-  w średniowieczu twórczość odnosiła się  do boskiej działalności tworzenia świata. Twórca, czy też stwórca, był to synonim słowa "Bóg"

-  twórczość  była też rozumiana jako domena ludzi sztuki, czyli artystów, jednostek wybitnie utalentowanych, zajmujących się czynieniem czegoś nowego, tworzących wiersze, powieści, obrazy, kompozycje muzyczne.

-  współczesne pojęcie twórczości  mówi, że twórcą może być każdy, a cechą twórczości jest bliżej nieokreślona nowość, czyli twórca to synonim człowieka, a twórczość to każde działanie wykraczające poza  schemat.

          Rola dorosłego (rodzica, nauczyciela) w procesie rozwijania aktywności twórczej dziecka sprowadza się  do roli animatora sytuacji, w których dziecko będzie mogło i chciało przejąć inicjatywę działania. Do twórczego myślenia trzeba dzieci zachęcić i przygotować. Służą temu specjalne ćwiczenia, które mają na celu zaktywizowanie dzieci i pobudzenie ich do specyficznego sposobu myślenia. Ćwiczenia te można stosować w każdej zabawie i w każdym czasie - zarówno w przedszkolu, szkole  jak i w domu.

          ZABAWY RYSUNKOWE – Zwierzę, które nie istnieje

Uczniowie klasy I tworzyli zwierzęta, które nie istnieją, ale mają cechy zwierząt istniejących, znanych dzieciom. Oto dzieła małych twórców:

 

Zdjęcie Zdjęcie 
Zdjęcie  Zdjęcie 

           

           ZABAWY RYSUNKOWE - Jakie litery zostały ukryte?

 

Zdjęcie Zdjęcie
Zdjęcie Zdjęcie 

         

            ZABAWY RYSUNKOWE - Jaka figura geometryczna została ukryta?

 

Zdjęcie  

 

 Tym razem uczniowie klasy III ukrywali w rysunkach figury geometryczne.

To rysunek Antka

 Zdjęcie

 

To rysunek Wiktorii

 Zdjęcie

 

A to narysował Kuba

 Zdjęcie

Udało Wam się odnależć właściwą figurę? Kto ukrył ją najlepiej? 

       

 ZABAWY KONSTRUKCYJNE - Co to jest?

Uczniowie klasy IV stworzyli coś, czego do końca nie umieli nazwać. Każdy z konstruktorów miał i realizował swoją wizję. Jednak nie o nazwę tu chodzi, tylko o proces tworzenia.

Zdjęcie Zdjęcie 
Zdjęcie  Zdjęcie 
Zdjęcie Zdjęcie