ROZWÓJ UMIEJĘTNOŚCI TWÓRCZYCH DZIECI: |
"Postawa twórcza to aktywny stosunek człowieka do świata, wyrażający się potrzebą poznawania i świadomego przetwarzania zastanej rzeczywistości i własnego ja". Stanisław Popek
Jak rozumieć słowo twórczość?
Rozumienie tego pojęcia zależy od czasów, w których próbuje się je definiować. I tak:
- w średniowieczu twórczość odnosiła się do boskiej działalności tworzenia świata. Twórca, czy też stwórca, był to synonim słowa "Bóg"
- twórczość była też rozumiana jako domena ludzi sztuki, czyli artystów, jednostek wybitnie utalentowanych, zajmujących się czynieniem czegoś nowego, tworzących wiersze, powieści, obrazy, kompozycje muzyczne.
- współczesne pojęcie twórczości mówi, że twórcą może być każdy, a cechą twórczości jest bliżej nieokreślona nowość, czyli twórca to synonim człowieka, a twórczość to każde działanie wykraczające poza schemat.
Rola dorosłego (rodzica, nauczyciela) w procesie rozwijania aktywności twórczej dziecka sprowadza się do roli animatora sytuacji, w których dziecko będzie mogło i chciało przejąć inicjatywę działania. Do twórczego myślenia trzeba dzieci zachęcić i przygotować. Służą temu specjalne ćwiczenia, które mają na celu zaktywizowanie dzieci i pobudzenie ich do specyficznego sposobu myślenia. Ćwiczenia te można stosować w każdej zabawie i w każdym czasie - zarówno w przedszkolu, szkole jak i w domu.
ZABAWY RYSUNKOWE – Zwierzę, które nie istnieje
Uczniowie klasy I tworzyli zwierzęta, które nie istnieją, ale mają cechy zwierząt istniejących, znanych dzieciom. Oto dzieła małych twórców:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
ZABAWY RYSUNKOWE - Jakie litery zostały ukryte?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
ZABAWY RYSUNKOWE - Jaka figura geometryczna została ukryta?
![]() |
Tym razem uczniowie klasy III ukrywali w rysunkach figury geometryczne.
To rysunek Antka
To rysunek Wiktorii
A to narysował Kuba
Udało Wam się odnależć właściwą figurę? Kto ukrył ją najlepiej?
ZABAWY KONSTRUKCYJNE - Co to jest?
Uczniowie klasy IV stworzyli coś, czego do końca nie umieli nazwać. Każdy z konstruktorów miał i realizował swoją wizję. Jednak nie o nazwę tu chodzi, tylko o proces tworzenia.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |