Lekcje w terenie to zajęcia praktyczne oparte o szczegółową instrukcję dla uczniów i odpowiednio dobrane środki dydaktyczne.
Zajęcia terenowe są źródłem wiedzy o najbliższym środowisku. Uczą umiejętności obserwacji tego środowiska i dokonywania jego opisu, posługiwania się mapą, kompasem, przewodnikami, atlasami roślin i zwierząt oraz prostym sprzętem laboratoryjnym. Sprzyjają kształtowaniu pożądanych postaw społecznych, gdyż rozwijają aktywność poznawczą i społeczną, uczą dyscypliny, odpowiedzialności, rozwijają wrażliwość estetyczną, kształtują więzi emocjonalne i kulturę obcowania z przyrodą.
Oto czym zajmowaliśmy się w tym roku:
Wyznaczanie kierunków za pomocą gnomonu
Gnomon to jeden z najstarszych i najprostszych przyrządów astronomicznych. Najczęściej jest to pręt lub kij pionowa wbity w ziemię. Używając go, możemy wyznaczyć kierunki świata.
Są jednak pewne warunki - godzina 12.00 w południe i słoneczny dzień.
Nam sie to udało.
![]() |
![]() |
Kompas to przyrząd nawigacyjny służący do wyznaczania kierunków.
![]() |
Postanowiliśmy poszukać oznak wiosny i oto co udało nam się dostrzec:
- z powodu trwale utrzymujących się dodatnich temperatur powietrza następuje topnienie pokrywy śnieżnej i lodu; resztki śniegu - trochę już brudnego, sfotografowaliśmy.
- w każdej fenologicznej porze roku kwitną, rozwijają liście i owocują charakterystyczne rośliny wskaźnikowe. Dla przedwiośnia charakterystyczne jest kwitnienie leszczyny, krokusów, zawilców, podbiału czy przylaszczki; znaleźliśmy i zamieszczamy w naszej galerii kwitnącą leszczynę i podbiał pospolity.
![]() |
![]() |
- wiosna odsłania również to, co zima skrywała;
trafiliśmy na wyrzucone do rowu plastikowe butelki.
Tworzymy plan boiska szkolnego.
Plan to obraz niewielkiego obszaru powierzchni Ziemi przedstawiony na płaszczyźnie za pomocą znaków kartograficznych.
Postanowiliśmy się zmierzyć z naszym kawałkiem Ziemi.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |