"Powiedz mi - a zapomnę
pokaż - a zapamiętam,
pozwól mi działać - a zrozumiem"
Konfucjusz
Dzieci charakteryzuje naturalna ciekawość tego co je otacza. Najlepszym sposobem zaspokojenia tej ciekawości są zabawy badawcze i eksperymenty o charakterze badawczym. Zabawy te stanowią podstawę wielokierunkowego rozwoju dziecka. Rozwijając umiejetność krytycznego myślenia, myślenia przyczynowo - skutkowego, porównywania i uogólniania przyczyniają się do rozszerzania horyzontów myślowych dzieci.
Prezentujemy nasze działania:
Jak powstają wrażenia słuchowe?
Metalową łyżkę zawiesiliśmy na sznurku. Końce sznurka nawinęliśmy na palce wskazujące i włożyliśmy do uszu. Następnie uderzaliśmy łyżką o blat ławki.
![]() |
![]() |
![]() |
Obserwacja: usłyszelismy dźwięk podobny do dźwięku dzwonu kościelnego.
Wniosek: Metal, z którego wykonana jest łyżka, na skutek uderzeń zastał wprawiony w drgania. Drgania są przenoszone do uszu za pośrednictwem sznurka. Zaczyna drgać błona bębenkowa, następnie kosteczki słuchowe, nerw słuchowy przesyła wrażenia do ośrodka słuchu w mózgu.
ciało drgajace - nośnik - sprawne ucho
Hodowla fasoli
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Podczas realizacji działu dotyczącego ochrony środowiska, uczniowie wykonali szereg doświadczeń obrazujących wpływ naszych działań na stan tego środowiska. Była to samodzielna praca, tu przedstawiamy dokumentację tych eksperymentów.
Przypominamy:
problem badawczy to pytanie, na które poszukujemy odpowiedzi;
hipoteza to wstępna odpowiedź na postawione pytanie;
przebieg doświadczenia służy weryfikacji, czyli sprawdzeniu hipotezy;
spostrzeżenie to opis tego co obserwujemy podczs przebiegu doświadczenia;
wnioski to wyjaśnienie tego co zaobserwowaliśmy i potwierdzenie lub zaprzeczenie hipotezy.
Badanie wpływu soli i detergentów na rozwój roślin
Problem badawczy - Czy sól i detegrenty wpływają na rozwój roślin?
Hipoteza - Sól i detergenty mają wpływ na rozwój roślin.
Przebieg doświadczenia -
Na trzech spodeczkach wyścielonych ligniną wysiałam nasiona rzeżuchy, ok.50 na każdym talerzyku. wszystkie trzy próbki podlewałam wodą i czekałam aż wykiełkują. Trwało to 5 dni.
W tym czasie przygotowałam 3 słoiki z wodą wodociągową. Do pierwszego słoika dodałam łyżeczkę soli kuchennej, do drugiego dolałam 10 kropli płynu do mycia naczyń, w trzecim pozostała woda. Każdą z próbek podlewałam odpowiednim roztworem:
S - wodą z solą,
D - wodą z detergentem
K - samą wodą - to próba kontrolna.
Spostrzeżenie:
Próba S - rośliny wiotkie, przewrócone;
Próba D - rośliny w nieco lepszej formie, ale niektóre przewróciły się;
Próba K - rośliny pięknie rosną;
Wnioski:
Rośliny podlewane wodą z solą lub detergentem nie pobieraja wody, mimo jej dostępności / przecież były podlewane /. Sól i detergenty mają negatywny wpływ na wzrost i rozwój roślin.
Dlaczego należy dokładnie zakręcać kran?
Problem badawczy - Ile wody tracimy, gdy kran przecieka?
Hipoteza - Gdy kran przecieka tracimy mało wody.
Przebieg doświadczenia:
Odkręciłem kurek kranu w taki sposób, aby woda kapała powoli, po kropelce. Pod kran podstawiłem szklankę i zostawiłem na 15 min.
Po tym czasie, wodę przelałem do naczynia z podziałką / menzurki /.
Obliczenia:
po 15 minutach / kwadransie / - 45 ml
po 1 godzinie
1 godzina = 4 kwadranse
to 4* 45 ml = 180 ml
w ciągu doby
1 doba = 24 godziny
to 24* 180 ml = 4320 ml ponieważ 1 l - 1000 ml to 4320 ml = 4l 320ml
w ciągu tygodnia
1 tydzień = 7 dób
to 7* 4320ml = 30240ml ponieważ 1 l - 1000 ml to 30 240 ml = 30l 240ml
w ciągu roku
1 rok = 52 tygodnie
to 52* 30 240 ml = 1 572 480ml ponieważ 1 l - 1000 ml to 1 572 480 ml = 1 572 l 480 ml
Wnioski:
Hipoteza postawiona błędnie. Mimo tego, że woda kapie po kropelce, to straty są bardzo duże. W ciągu tygodnia tracimy ponad 30 litrów. Tyle wody zużywa się podczas 5 minutowej kąpieli pod prysznicem.
I ja mogę być kartografem
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Badanie właściwości wody
Co zrobić, aby jajko wypłynęło na powierzchnię?
Badanie siły wyporu w wodzie słodkiej i słonej
Na ciało zanurzone w wodzie działają dwie siły: siła ciężkości skierowana do dołu oraz siła wyporu skierowana do góry.
W wodzie słodkiej siła ciężkości wygrywa i jajko tonie. Jak sprawić, żeby wypłynęło na powierzchnię?
![]() |
![]() |
Wykorzystaliśmy sól. Woda słona jest bardziej gęsta i wypiera jajko na powierzchnię.
Wniosek: Im wieksza procentowo zawartość soli w wodzie, tym wieksza wyporność.
Czy wiesz, że na powierzchni Morza Martwego możesz się swobodnie położyć i nie utoniesz? Taka siła jest w soli.
Czy woda przewodzi prąd elektryczny?
Badanie przewodnictwa prądu w wodzie słodkiej i słonej
Zbudowaliśmy obwód elektryczny, który składał się ze źródła prądu /baterii/, odbiornika /żarówki/, wyłącznika, przewodów elektrycznych i dwóch elektrod. Elektody zanurzyliśmy w wodzie słodkiej -
obserwacja - żarówka nie zaświeciła się.
Kiedy elektrody zanurzyliśmy w wodzie słonej -
obserwacja - żarówka zaświeciła się.
Czysta woda przewodzi prąd dosyć niechętnie. Sól rozpuszczona w wodzie tworzy cząstki zwane jonami, które są nośnikami prądu.
Wniosek: Woda przewodzi prąd elektryczny wtedy, kiedy zawiera rozpuszczone sole.