"Powiedz mi - a zapomnę

   pokaż - a zapamiętam,

   pozwól mi działać - a zrozumiem"

                             Konfucjusz

 

   Dzieci charakteryzuje naturalna ciekawość tego co je otacza. Najlepszym sposobem zaspokojenia tej ciekawości są zabawy badawcze i eksperymenty o charakterze badawczym. Zabawy te stanowią podstawę wielokierunkowego rozwoju dziecka. Rozwijając umiejetność krytycznego myślenia, myślenia    przyczynowo - skutkowego, porównywania  i uogólniania przyczyniają się do rozszerzania horyzontów myślowych dzieci. 

   Prezentujemy nasze działania:

 

 Jak powstają wrażenia słuchowe?

 


Metalową łyżkę zawiesiliśmy na sznurku. Końce sznurka nawinęliśmy na palce wskazujące i włożyliśmy do uszu. Następnie uderzaliśmy łyżką o blat ławki.

 

Zdjęcie Zdjęcie Zdjęcie

 

Obserwacja: usłyszelismy dźwięk podobny do dźwięku dzwonu kościelnego.


Wniosek: Metal, z którego wykonana jest łyżka, na skutek uderzeń zastał wprawiony w drgania. Drgania są przenoszone do uszu za pośrednictwem sznurka. Zaczyna drgać błona bębenkowa, następnie kosteczki słuchowe, nerw słuchowy przesyła wrażenia do ośrodka słuchu w  mózgu.

 

ciało drgajace - nośnik - sprawne ucho

 

Hodowla fasoli

        

                 Zdjęcie  Zdjęcie 
                 Zdjęcie  Zdjęcie
                 Zdjęcie  Zdjęcie

  

 

Podczas realizacji działu dotyczącego ochrony środowiska, uczniowie wykonali szereg doświadczeń obrazujących wpływ naszych działań na stan tego środowiska. Była to samodzielna praca, tu przedstawiamy dokumentację tych eksperymentów.

Przypominamy:

problem badawczy to pytanie, na które poszukujemy odpowiedzi;

hipoteza to  wstępna odpowiedź na postawione pytanie;

przebieg doświadczenia służy weryfikacji, czyli sprawdzeniu hipotezy;

spostrzeżenie to opis tego co obserwujemy podczs przebiegu doświadczenia;

wnioski to wyjaśnienie tego co zaobserwowaliśmy i potwierdzenie lub zaprzeczenie hipotezy.


Badanie wpływu soli i detergentów na rozwój roślin   

Problem badawczy - Czy sól i detegrenty wpływają na rozwój roślin?


Hipoteza -  Sól i detergenty mają wpływ na rozwój roślin.


Przebieg doświadczenia - 

Na trzech spodeczkach wyścielonych ligniną wysiałam nasiona rzeżuchy, ok.50 na każdym talerzyku. wszystkie trzy próbki podlewałam wodą i czekałam aż wykiełkują. Trwało to 5 dni.

W tym czasie przygotowałam 3 słoiki z wodą wodociągową. Do pierwszego słoika dodałam łyżeczkę soli kuchennej, do drugiego dolałam 10 kropli płynu do mycia naczyń, w trzecim  pozostała woda. Każdą z próbek podlewałam odpowiednim roztworem:

S - wodą z solą,

D - wodą z detergentem

K - samą wodą - to próba kontrolna.


Spostrzeżenie:

Zdjęcie

 

Próba S - rośliny wiotkie, przewrócone;

Próba D - rośliny w nieco lepszej formie, ale niektóre przewróciły się;

Próba K - rośliny pięknie rosną;


Wnioski:

Rośliny podlewane wodą z solą lub detergentem nie pobieraja wody, mimo jej dostępności / przecież były podlewane /. Sól i detergenty mają negatywny wpływ na wzrost i rozwój roślin.


 Dlaczego należy dokładnie zakręcać kran?                                                                                             

 Problem badawczy - Ile wody tracimy, gdy kran przecieka?

  Hipoteza -  Gdy kran przecieka tracimy mało wody.

 Przebieg doświadczenia:

Odkręciłem  kurek kranu w taki sposób, aby woda kapała powoli, po kropelce. Pod kran podstawiłem szklankę i zostawiłem na 15 min.

Po tym czasie, wodę przelałem do naczynia z podziałką / menzurki /. 

Obliczenia:

po 15 minutach  / kwadransie / - 45 ml

po 1 godzinie 

1 godzina = 4 kwadranse

  to  4* 45 ml = 180 ml

w ciągu doby 

1 doba = 24 godziny

 to 24* 180 ml = 4320 ml             ponieważ 1 l - 1000 ml to     4320 ml = 4l 320ml

w ciągu tygodnia

1 tydzień = 7 dób

to 7* 4320ml = 30240ml               ponieważ 1 l - 1000 ml to   30 240 ml = 30l 240ml

w ciągu roku
1 rok = 52 tygodnie

to 52* 30 240 ml = 1 572 480ml    ponieważ 1 l - 1000 ml to   1 572 480 ml = 1 572 l 480 ml


Wnioski:

Hipoteza postawiona błędnie. Mimo tego, że woda kapie po kropelce, to straty są bardzo duże. W ciągu tygodnia tracimy ponad 30 litrów. Tyle wody zużywa się podczas 5 minutowej  kąpieli pod prysznicem.


I ja mogę być kartografem


            Zdjęcie   Zdjęcie
            Zdjęcie  Zdjęcie

                                                                            Zdjęcie

 

Badanie właściwości wody

Co zrobić, aby jajko wypłynęło na powierzchnię?

Badanie siły wyporu w wodzie słodkiej i słonej


Na ciało zanurzone w wodzie działają dwie siły: siła ciężkości skierowana do dołu oraz siła wyporu skierowana do góry.

W wodzie słodkiej siła ciężkości wygrywa i jajko tonie. Jak sprawić, żeby wypłynęło na powierzchnię?


  Zdjęcie Zdjęcie


 

Wykorzystaliśmy sól. Woda słona jest bardziej gęsta i wypiera jajko na powierzchnię.

Wniosek: Im wieksza procentowo zawartość soli w wodzie, tym wieksza wyporność.

Czy wiesz, że na powierzchni Morza Martwego możesz się swobodnie położyć i nie utoniesz? Taka siła jest w soli.


Czy woda przewodzi prąd elektryczny? 

Badanie przewodnictwa prądu w wodzie słodkiej i słonej


Zbudowaliśmy obwód elektryczny, który składał się ze źródła prądu /baterii/, odbiornika /żarówki/, wyłącznika, przewodów elektrycznych i dwóch elektrod. Elektody zanurzyliśmy w wodzie słodkiej -

obserwacja - żarówka nie zaświeciła się.

Kiedy elektrody zanurzyliśmy w wodzie słonej -

obserwacja - żarówka zaświeciła się.


Zdjęcie



Czysta woda przewodzi prąd dosyć niechętnie. Sól rozpuszczona w wodzie tworzy cząstki zwane jonami, które są nośnikami prądu.

Wniosek: Woda przewodzi prąd elektryczny wtedy, kiedy zawiera rozpuszczone sole.