KONCEPCJA PRACY

SZKOŁY PODSTAWOWEJ

IM. ŚW. STANISŁAWA KOSTKI

W WOLI WIERZBOWSKIEJ

NA  LATA  2013- 2018

 

 

WSTĘP

Tworząc koncepcję pracy powinniśmy zacząć od analizy dokonań od początku istnienia szkoły do chwili obecnej. Nie można oddzielić tego, co już osiągnęliśmy od tego, co zamierzamy realizować w przyszłości. Pragniemy kontynuować zaplanowane przez nas przedsięwzięcia i uzupełniać je o działania najistotniejsze, czyli związane z zapewnianiem wysokiej jakości pracy szkoły - miejscem wychowywania i kształcenia uczniów, polem do kreowania ich osobowości, opartych na najcenniejszych wartościach patriotycznych i moralnych. Życie i postawa św. Stanisława Kostki, którego wybraliśmy na Patrona szkoły mobilizuje zarówno nauczycieli, jak i uczniów do rzetelnej pracy oraz podejmowania kolejnych wyzwań. Jednym z najważniejszych celów do jakich dążymy jest podnoszenie jakości funkcjonowania i pracy szkoły. Wyniki nauczania, zachowania, sukcesy w konkursach oraz pozycja, jaką uzyskuje nasza placówka w rankingu szkół są motywacją do dalszej wytężonej pracy, ale jednocześnie potwierdzają właściwie obrany kierunek naszych działań. Nadal aktualna jest wizja, misja i model absolwenta naszej szkoły.

 

WIZJA

 

Szkoła samorządności wprowadzająca dzieci i młodzież w tradycję kultury narodowej i jej dziedzictwo, wyposażająca w system wartości, umiejętności i wiedzy oraz nauczająca uczniów takiego organizowania wolnego czasu, które służy wielostronnemu rozwojowi osobowości.

 

Uczymy demokracji – uczniowie:   

                                 - aktywnie działają w Samorządzie Uczniowskim,

                                 - uczestniczą w procesie stanowienia prawa szkolnego,

                                 - mają określone prawa i obowiązki

                                 - uczniowie, rodzice i pracownicy szkoły są jej

                                  współgospodarzami

Promujemy świat wartości –  uczymy:

                                - szacunku dla drugiego człowieka,

                                - tolerancji

                                - szacunku dla dóbr kultury

                                - szacunku dla historii swojego narodu

                                - umiejętności dialogu

                                - odpowiedzialności, poczucia obowiązku, samodzielności

                                - szacunku dla przyrody

Zapewniamy nowoczesną ofertę edukacyjną:

                               - wykorzystujemy technologie informacyjne

                               - korzystamy z różnych źródeł informacji

                               - realizujemy innowacje pedagogiczne i programy autorskie

                               - rozpoznajemy potrzeby i możliwości uczniów

                               - umożliwiamy rozwój zainteresowań i uzdolnień

                               - indywidualizujemy proces kształcenia

 

Zapewniamy klimat do nauki:

                                - jasno określamy cele edukacyjne

                                - posiadamy motywujący do pracy system oceniania

                                - rozwijamy umiejętność wykorzystania wiedzy w praktyce

                                - stosujemy aktywizujące metody pracy

                                - organizujemy atrakcyjne wycieczki, rozrywki i zabawy,

                                - zespół nauczycieli stale podnosi swoje kwalifikacje

                                - spełniamy wymogi bezpieczeństwa i higieny pracy

                                - modernizujemy pomieszczenia szkolne i ich wyposażenie

                                - dbamy o funkcjonalne i estetyczne zagospodarowanie 

                                  obiektu

                                - posiadamy świetlicę i stołówkę

                                - wzbogacamy zasoby środków dydaktycznych

                                - posiadamy bogato wyposażoną bibliotekę i czytelnię

                                 dysponującą aktualnymi zbiorami zarówno w postaci

                                 księgozbioru jak i w postaci zasobów multimedialnych,

                                - integrujemy rodziców i całe środowisko lokalne dla dobra

                                  uczniów,

 

Posiadamy sprawny system zarządzania:

                               - zapewniamy stały dostęp do dokumentów szkolnych

                                 w bibliotece, poprzez gazetki ścienne

                               - posiadamy stronę internetową

                                  zawierającą bieżące informacje dla uczniów i rodziców

                               - prezentujemy swoje osiągnięcia

                               - planujemy swoje działania w oparciu o system diagnozy

                                 w celu rozwoju szkoły

                               - szczegółowo analizujemy nasze działania i wprowadzamy

                                 niezbędne zmiany

                               - dyrektor zapewnia wspomaganie zewnętrze odpowiadające

                                 potrzebom szkoły

                              - organizujemy pomoc uczniom w trudnej sytuacji

                                  rodzinnej, materialnej, zdrowotnej.

 

MISJA

 

„ Nasza szkoła  fundamentem Twojej przyszłości”

 

 

JESTEŚMY PO TO, BYŚ:

 

- sprawnie i odpowiedzialnie funkcjonował we współczesnym świecie

- osiągał sukcesy w dziedzinach, w których jesteś najlepszy

- opierał się na systemie wartości, który razem z rodzicami ci wpajamy

- rozwijał się w poczuciu bezpieczeństwa i klimacie wzajemnego zaufania

 

MODEL ABSOLWENTA

                                  

 

 

 

 

 

S

A

M

O

D

Z

I

E

L

N

Y

 

 

 

 

A

M

B

I

T

N

Y

 

 

 

 

 

 

P

R

Z

E

D

S

I

Ę

B

I

O

R

C

Z

Y

 

 

 

Z

D

R

O

W

Y

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A

N

G

L

O

J

Ę

Z

Y

C

Z

N

Y

 

 

O

D

P

O

W

I

E

D

Z

I

A

L

N

Y

K

O

M

P

E

T

E

N

T

N

Y

 

 

 

 

 

R

O

Z

W

A

Ż

N

Y

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

K

U

L

T

U

R

A

L

N

Y

 

 

 

 

 

ABSOLWENT SZKOŁY  PODSTAWOWEJ IM. ŚW. STANISŁAWA KOSTKI W WOLI WIERZBOWSKIEJ:

- ma świadomość życiowej użyteczności edukacji,

- potrafi planować swoją przyszłość,

- podejmuje inicjatywy i jest twórczy,

- potrafi podejmować samodzielnie decyzje i ponosi za nie  odpowiedzialność,

- potrafi funkcjonować w demokratycznym społeczeństwie, we współczesnym

  świecie,

- cechuje go postawa rzetelnej pracy,

- prowadzi higieniczny styl życia,

- ma świadomość zagrożeń cywilizacyjnych pojawiających we współczesnym

  świecie, potrafi się przed nimi bronić,

- postępuje zgodnie z przyswojonym systemem wartości

 

 

KIERUNKI ROZWOJU SZKOŁY W ŚWIETLE DOTYCHCZASOWYCH DZIAŁAŃ

 

 

Zaangażowanie wszystkich pracowników szkoły w podnoszenie jakości świadczonych usług przy współpracy z rodzicami i uczniami pozwoliło określić „mocne” i „słabe” strony naszej placówki. Analiza ankiet przeprowadzanych wśród rodziców, uczniów i nauczycieli oraz konsultacje grona pedagogicznego pozwalają jednoznacznie stwierdzić, iż do mocnych stron szkoły należą:

- osiągnięcia w sprawdzianach zewnętrznych, konkursach i zawodach,

- różnorodna oferta zajęć pozalekcyjnych,

-  realizacja programów wychowawczych i profilaktycznych,

 - bogato wyposażone sale lekcyjne,

 - wielokierunkowość wykształcenia nauczycieli,

-  rozwój w zakresie informatyzacji szkoły,

- spełnienie warunku „jeden komputer – jeden uczeń”

- zaangażowanie grona pedagogicznego i pracowników obsługi w sprawy

  szkoły,

 - dobra atmosfera pracy,

 - współpraca ze środowiskiem lokalnym.

 

Wsparcie władz gminy  zmierza do podnoszenia jakości pracy szkoły i zapewnienia uczniom dobrego startu życiowego poprzez edukację. Objawia się to przede wszystkim w pomocy w rozwiązywaniu trudnych spraw dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Wykorzystując przeprowadzone badania, kierunki rozwoju szkoły zapisane w planie oraz główne założenia polityki oświatowej, władz lokalnych koncepcja pracy szkoły   obejmuje następujące obszary działania:

 

1. Doskonalenie jakości procesu nauczania i uczenia się.

2. Wdrażanie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się zalecanych przez

    Parlament Europejski.

3. Wzmocnienie działań wychowawczych i opiekuńczych.

4. Rozwijanie bazy dydaktycznej i warunków nauki.

5. Funkcjonowanie i promowanie szkoły w środowisku lokalnym

    i powiatowym.

 

DOSKONALENIE JAKOŚCI PROCESU NAUCZANIA I UCZENIA SIĘ

 

W nowym modelu oświaty zmienia się rola nauczyciela. Staje się on bardziej diagnostykiem, specjalistą w zakresie pomocy naukowych, konsultantem. Według tej koncepcji nauczyciel powinien odchodzić od roli instruktora, który jedynie przekazuje swoją wiedzę. W swoich zadaniach nauczyciel ma stwarzać warunki do zdobywania wiedzy, rozwoju osobowości i kształtowania właściwych postaw. Powinien on tworzyć środowisko wychowawcze, w którym znajduje się miejsce dla wolności i dyscypliny. Bardzo ważnym elementem pracy dydaktycznej nauczycieli jest postrzeganie ucznia jako podmiotu.

W tej koncepcji taką wizję nauczania zamierzamy osiągnąć poprzez:

 

1. Diagnozowanie osiągnięć uczniów za pomocą egzaminów zewnętrznych oraz wewnątrzszkolnych narzędzi badawczych.

2. Wdrażanie wniosków z ewaluacji wewnętrznej i zewnętrznej w celu podnoszenia jakości procesu nauczania i wychowania.

3. Efektywne poszukiwanie i propagowanie nowatorskich form i metod pracy pobudzających motywację i kreatywność uczniów, przy wykorzystaniu technologii komputerowej, multimedialnej i cyfrowej. 

4. Ewaluację wewnątrzszkolnego systemu oceniania pod kątem dydaktycznym i wychowawczym.

5. Postrzeganie ucznia jako aktywnego uczestnika procesu uczenia się.

6. Wdrażanie uczniów do zdobywania umiejętności samodzielnego uczenia się.

7. Podnoszenie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów przez indywidualizację procesu nauczania zapewniającą ciągły postęp i sukces.

8. Osiąganie coraz wyższego poziomu pracy poprzez zachęcanie do realizacji innowacji pedagogicznych i tworzenia programów autorskich.

9. Stwarzanie coraz lepszych warunków do nauki i pracy poprzez rozwój bazy dydaktycznej szkoły, zapewnienie pomocy naukowych i dostępu do informacji.

10. Systematyczną analizę i weryfikację programów nauczania wynikającą  z realizacji podstawy programowej.

11. Doskonalenie umiejętności efektywnej pracy w zespole np. poprzez realizację projektów edukacyjnych.

12. Poszerzanie oferty edukacyjnej szkoły zgodnie z oczekiwaniami rodziców  i zainteresowaniami uczniów.

13. Systematyczne uczestnictwo uczniów w konkursach przedmiotowych, interdyscyplinarnych, artystycznych i zawodach sportowych na szczeblu szkolnym i pozaszkolnym.

14. Zachęcanie nauczycieli do ustawicznego kształcenia i podnoszenia kwalifikacji zawodowych pod kątem potrzeb szkoły.

15. Otaczanie opieką i doradztwem nauczycieli rozpoczynających pracę w zawodzie, zdobywających kolejne stopnie awansu zawodowego.

16. Rozwój i zachęcanie rodziców do bardziej aktywnego uczestnictwa w życiu szkoły.

 

Analizując wyniki nauczania w okresie ostatnich pięciu lat funkcjonowania szkoły można z powodzeniem stwierdzić, że Szkoła Podstawowa im. św. Stanisława Kostki w Woli Wierzbowskiej jest szkołą sukcesu. Świadczą o tym wyniki konkursów przedmiotowych, artystycznych i konkursu o tematyce przeciwpożarowej. O wysokim poziomie nauczania świadczą również wyniki osiągane na sprawdzianie zewnętrznym. Najdokładniej obrazuje to poziom stanin w okresie ostatnich trzech lat.

 

WDRAŻANIE KOMPETENCJI KLUCZOWYCH W PROCESIE UCZENIA SIĘ ZALECANYCH PRZEZ PARLAMENT EUROPEJSKI

 

Motywem przewodnim koncepcji pracy szkoły jest niewątpliwie kształcenie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie. Jest w nich mowa o:

 

1. Porozumiewaniu się w języku ojczystym.

2. Porozumiewaniu się w językach obcych.

3. Kompetencjach matematycznych i podstawowych kompetencjach naukowo-technicznych.

4. Kompetencjach informatycznych.

5. Umiejętności uczenia się.

6. Kompetencjach społecznych i obywatelskich.

7. Inicjatywie i przedsiębiorczości.

8. Świadomości i ekspresji kulturalnej.

 

 

DZIAŁANIA WYCHOWAWCZE, PROFILAKTYCZNE I OPIEKUŃCZE

 

System wychowawczy szkoły oparty jest na szerokiej współpracy wszystkich podmiotów działających w szkole i jej otoczeniu. Główny jednak nurt stanowi wychowanie chrześcijańskie, patriotyczne i obywatelskie. Patron szkoły św. Stanisław Kostka jest postacią nadającą ton naszym działaniom w sferze edukacji młodzieży. Każdego roku obchodzimy „Tydzień Patrona Szkoły”. Jest to tydzień uroczysty, rozpoczynający się uroczystym apelem z udziałem księdza proboszcza, a kończący przyjęciem pątników zmierzających do Sanktuarium św. Stanisława Kostki w Rostkowie i wspólną młodzieżową pielgrzymką.

Skuteczny program wychowawczy to także konieczne intensywne nauczanie historii. Niezwykle ważne jest zaszczepienie u młodzieży naszej polskości, naszego pochodzenia i wartości najwyższych dla naszego narodu. Aby ta historyczna pamięć była żywa, ważny jest udział młodzieży wraz z dorosłymi                   w uroczystościach nie tylko tych organizowanych przez szkołę, ale również organizowanych na szczeblu lokalnym i krajowym.

 Nasz system wychowawczy oparty jest na opracowanym przez wszystkie podmioty działające w szkole programie wychowawczym, zawierającym obowiązki wszystkich osób odpowiedzialnych za wychowanie ucznia na poszczególnych etapach edukacyjnych, program przeciwdziałania agresji i przemocy, przykładowe zagadnienia do pracy wychowawczej dla wychowawców, kryteria oceniania zachowania w szkole.

Dbałość o rozwój osobowy i wszechstronny ucznia zakłada jego postrzeganie w kategoriach podmiotowości, godności, wolności, niepowtarzalności, ale też konkretnych praw i obowiązków. Na tym polu planowana jest ścisła współpraca z rodzicami uczniów, wspólne organizowanie imprez i zabaw, konkursów  i zawodów itp.

W realizacji powyższych celów wszechstronnego wspierania uczniów położymy nacisk na następujące działania:

1. Tworzenie klimatu wychowawczego sprzyjającego harmonijnemu rozwojowi uczniów;

2. Ciągłe rozwijanie działalności pozalekcyjnej szkoły;

3. Właściwe zagospodarowanie czasu wolnego uczniów – jako formy zapobiegania agresji i przestępczości – koła,  zabawy, dyskoteki;

4. Propagowanie działalności w samorządzie uczniowskim, integrowanie rodziców wokół tych działań;

5. Działania  na rzecz społeczności lokalnej, np.: udostępnianie boiska szkolnego i sali  gimnastycznej;

6. Prowadzenie tradycyjnych, sprawdzonych form promowania krajoznawstwa i turystyki;

7. Zwiększanie poczucia bezpieczeństwa uczniów na terenie szkoły, monitoring szkolny;

8. Tworzenie programu działań profilaktycznych i zdrowotnych dla poszczególnych oddziałów kształcenia zgodnie z potrzebami uczniów jako ciągłość procesu wychowawczego

9. Organizowanie pomocy materialnej, dożywiania i zakupu podręczników dla uczniów znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej;

10. Podnoszenie kultury osobistej uczniów i dyscypliny w szkole poprzez spotkania z ciekawymi ludźmi, koncerty, uczestnictwo w różnych akcjach charytatywnych;

11. Uczenie asertywności i skutecznego rozwiązywania problemów;

12. Rozwijanie właściwych relacji nauczyciel – uczeń;

13. Ciągłe włączanie uczniów w tworzenie ceremoniału i tradycji szkoły.

 

ROZWIJANIE BAZY DYDAKTYCZNEJ I WARUNKÓW NAUKI

 

Właściwa baza dydaktyczna stanowi postawę do realizacji założonych przez szkołę celów dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz stwarza optymalne warunki do nauki i pracy. Szkoła posiada zastępczą salę gimnastyczną i tradycyjne boisko szkolne. Obiekty sportowe powinny służyć wszechstronnemu rozwojowi uczniów, w myśl zasady – „W zdrowym ciele zdrowy duch”. Do niezbędnych zadań, które są i będą realizowane można zaliczyć:

1. Odpowiednie projektowanie otoczenia szkoły poprzez tworzenie terenów zielonych, miejsc rekreacji dla uczniów, odpowiednie zagospodarowanie terenów sportowych.

2. Wymianę i remont pokrycia dachu na budynku szkolnym i mieszkalnym.

3. Doposażenie bazy sportowej szkoły.

4. Położenie paneli podłogowych w trzech salach lekcyjnych.

5. Doposażenie szkoły w niezbędne środki dydaktyczne.

6. Wzbogacanie księgozbioru biblioteki o lektury i inną literaturę dla szkoły podstawowej.

7. Dalszą informatyzację szkoły, pozyskanie  mobilnej pracowni internetowej.

8. W dalszej przyszłości stworzenie laboratorium do nauki języków obcych.

9. Dbanie o wystrój wnętrza budynku, malowanie pracowni, sukcesywna wymiana stolarki drzwiowej w salach, położenie płytek na holu dolnym.

10. Ocieplenie ścian budynku od strony wschodniej i południowej.

11. Położenie kostki brukowej na wewnętrznej drodze.

 

Rozwój placówki musi być zapoczątkowany właściwie rozpoznanymi potrzebami materialnymi. Szkoła pozyskuje dodatkowe środki z wynajmu sal lekcyjnych i sali komputerowej oraz innych dodatkowych prawnych działań.

 

FUNKCJONOWANIE I PROMOWANIE SZKOŁY W ŚRODOWISKU LOKALNYM, POWIATOWYM I KRAJOWYM

 

Dobre funkcjonowanie szkoły w środowisku wymaga od dyrektora i grona pedagogicznego ogromnego wysiłku, który wkładamy, aby nie stracić zaufania   i sprostać wymaganiom, jakie na nas nałożyło społeczeństwo Woli Wierzbowskiej i pozostałych wsi z obwodu naszej szkoły. W tym celu podejmujemy następujące zadania:

 

1. Włączamy rodziców do działań na rzecz szkoły, w organizację uroczystości, wypoczynku i turystyki dla młodzieży.

2. Współpracujemy z wieloma instytucjami wspierającymi edukację młodzieży, przede wszystkim Urzędem Gminy z jego wydziałami oraz władzami i organizacjami lokalnymi, Kuratorium Oświaty, Parafią Koziczynku, Gminnym Domem Kultury, Ośrodkiem Zdrowia, Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Policją, Strażą Pożarną, Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną, bibliotekami gminną i powiatową,  oraz wszystkimi instytucjami działającymi na rzecz rozwoju dzieci i młodzieży.

3. Pozyskujemy partnerów i sponsorów, którzy dostrzegając celowość i skutek wspólnych działań systematycznie współpracują i wzbogacają finanse szkoły.

4. Prowadzimy współpracę ze szkołami podstawowymi i gimnazjum na terenie Gminy Opinogóra Górna.

5. Na bieżąco zapoznajemy rodziców z wynikami i problemami w nauce i zachowaniu.

6. Wspieramy rodziców i uczniów pomocą psychologiczno-pedagogiczną, doradztwem pedagogicznym i psychologicznym;

7. Promujemy placówkę w kronice szkoły, na stronie internetowej, gazetce szkolnej, lokalnej prasie jak również podczas uroczystości lokalnych.

8. Organizujemy zajęcia otwarte, uroczystości szkolne, wystawy, występy artystyczne i zawody sportowe.

9. Kształtujemy postawy patriotyczne poprzez udział uczniów wraz z nauczycielami  w uroczystościach lokalnych o tym charakterze;

10. Kultywujemy swoje tradycje i budujemy pozytywny wizerunek szkoły.

 

EDUKACJA ZDROWOTNA

 

Niezwykle ważnym elementem pracy szkoły jest wychowanie fizyczne. Nasza szkoła posiada podstawową bazę  sportową, na której mogą odbywać się gry drużynowe, zawody i rywalizacja sportowa. Wspólnie z nauczycielem wychowania fizycznego pracujemy nad koncepcją takiego prowadzenia zajęć, aby były one atrakcyjne i angażowały wszystkich uczniów szkoły. Ważne jest również prowadzenie wychowania prozdrowotnego, które musi budzić „świadomość sportową młodzieży”. Jesteśmy zwolennikami angażowania jak największej liczby uczniów w sport szkolny i międzyszkolny. Niezwykle ważny problem to praca z uczniem unikającym z różnych powodów zajęć wychowania fizycznego. Sport szkolny to przede wszystkim sport masowy. Prowadzone różne rozgrywki, klasyfikacje pokazują tylko tych najbardziej sprawnych. W szkole niezbędne jest zaangażowanie również uczniów mniej sprawnych. Mamy do tego warunki. Taki sport szkolny spełnia swoje zadanie.

 

EWALUACJA

 

W szkole dokonywana jest ciągła ewaluacja pracy. Prowadzimy wiele badań, na podstawie których modyfikujemy poszczególne elementy pracy szkoły dla lepszej realizacji zamierzonych celów. Opisy tych badań oraz  wnioski są archiwizowane w formie zarówno papierowej jak i elektronicznej. Dokumentacja szkoły  w tej dziedzinie jest bardzo bogata.

Koncepcja pracy Szkoły Podstawowej im. św. Stanisława Kostki będzie podlegała ewaluacji wynikającej z potrzeb szkoły, uczniów, rodziców, środowiska lokalnego, a także zmian w przepisach oświatowych.

Projekt opracował zespół w składzie:

Henryk Chojnacki  - Dyrektor szkoły

Tetyana Rososhyk – Lipińska – przewodnicząca Rady Rodziców

Bogumiła Blados – nauczyciel

Małgorzata Chojnacka – nauczyciel

Maria Sykut - nauczyciel

Weronika Humięcka – przewodnicząca Samorządu Uczniowskiego

 

Treść tego dokumentu stanowi załącznik nr 1 do uchwały Rady Pedagogicznej Szkoły Podstawowej im. św. Stanisława Kostki w Woli Wierzbowskiej nr 24/13 z dnia 13.09.2013 r.