KONCEPCJA PRACY
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
IM. ŚW. STANISŁAWA KOSTKI
W WOLI WIERZBOWSKIEJ
NA LATA 2013- 2018
WSTĘP
Tworząc koncepcję pracy powinniśmy zacząć od analizy dokonań od początku istnienia szkoły do chwili obecnej. Nie można oddzielić tego, co już osiągnęliśmy od tego, co zamierzamy realizować w przyszłości. Pragniemy kontynuować zaplanowane przez nas przedsięwzięcia i uzupełniać je o działania najistotniejsze, czyli związane z zapewnianiem wysokiej jakości pracy szkoły - miejscem wychowywania i kształcenia uczniów, polem do kreowania ich osobowości, opartych na najcenniejszych wartościach patriotycznych i moralnych. Życie i postawa św. Stanisława Kostki, którego wybraliśmy na Patrona szkoły mobilizuje zarówno nauczycieli, jak i uczniów do rzetelnej pracy oraz podejmowania kolejnych wyzwań. Jednym z najważniejszych celów do jakich dążymy jest podnoszenie jakości funkcjonowania i pracy szkoły. Wyniki nauczania, zachowania, sukcesy w konkursach oraz pozycja, jaką uzyskuje nasza placówka w rankingu szkół są motywacją do dalszej wytężonej pracy, ale jednocześnie potwierdzają właściwie obrany kierunek naszych działań. Nadal aktualna jest wizja, misja i model absolwenta naszej szkoły.
WIZJA
Szkoła samorządności wprowadzająca dzieci i młodzież w tradycję kultury narodowej i jej dziedzictwo, wyposażająca w system wartości, umiejętności i wiedzy oraz nauczająca uczniów takiego organizowania wolnego czasu, które służy wielostronnemu rozwojowi osobowości.
Uczymy demokracji – uczniowie:
- aktywnie działają w Samorządzie Uczniowskim,
- uczestniczą w procesie stanowienia prawa szkolnego,
- mają określone prawa i obowiązki
- uczniowie, rodzice i pracownicy szkoły są jej
współgospodarzami
Promujemy świat wartości – uczymy:
- szacunku dla drugiego człowieka,
- tolerancji
- szacunku dla dóbr kultury
- szacunku dla historii swojego narodu
- umiejętności dialogu
- odpowiedzialności, poczucia obowiązku, samodzielności
- szacunku dla przyrody
Zapewniamy nowoczesną ofertę edukacyjną:
- wykorzystujemy technologie informacyjne
- korzystamy z różnych źródeł informacji
- realizujemy innowacje pedagogiczne i programy autorskie
- rozpoznajemy potrzeby i możliwości uczniów
- umożliwiamy rozwój zainteresowań i uzdolnień
- indywidualizujemy proces kształcenia
Zapewniamy klimat do nauki:
- jasno określamy cele edukacyjne
- posiadamy motywujący do pracy system oceniania
- rozwijamy umiejętność wykorzystania wiedzy w praktyce
- stosujemy aktywizujące metody pracy
- organizujemy atrakcyjne wycieczki, rozrywki i zabawy,
- zespół nauczycieli stale podnosi swoje kwalifikacje
- spełniamy wymogi bezpieczeństwa i higieny pracy
- modernizujemy pomieszczenia szkolne i ich wyposażenie
- dbamy o funkcjonalne i estetyczne zagospodarowanie
obiektu
- posiadamy świetlicę i stołówkę
- wzbogacamy zasoby środków dydaktycznych
- posiadamy bogato wyposażoną bibliotekę i czytelnię
dysponującą aktualnymi zbiorami zarówno w postaci
księgozbioru jak i w postaci zasobów multimedialnych,
- integrujemy rodziców i całe środowisko lokalne dla dobra
uczniów,
Posiadamy sprawny system zarządzania:
- zapewniamy stały dostęp do dokumentów szkolnych
w bibliotece, poprzez gazetki ścienne
- posiadamy stronę internetową
zawierającą bieżące informacje dla uczniów i rodziców
- prezentujemy swoje osiągnięcia
- planujemy swoje działania w oparciu o system diagnozy
w celu rozwoju szkoły
- szczegółowo analizujemy nasze działania i wprowadzamy
niezbędne zmiany
- dyrektor zapewnia wspomaganie zewnętrze odpowiadające
potrzebom szkoły
- organizujemy pomoc uczniom w trudnej sytuacji
rodzinnej, materialnej, zdrowotnej.
MISJA
„ Nasza szkoła fundamentem Twojej przyszłości”
JESTEŚMY PO TO, BYŚ:
- sprawnie i odpowiedzialnie funkcjonował we współczesnym świecie
- osiągał sukcesy w dziedzinach, w których jesteś najlepszy
- opierał się na systemie wartości, który razem z rodzicami ci wpajamy
- rozwijał się w poczuciu bezpieczeństwa i klimacie wzajemnego zaufania
MODEL ABSOLWENTA
|
|
|
|
|
S |
A |
M |
O |
D |
Z |
I |
E |
L |
N |
Y |
|
|
|
|
A |
M |
B |
I |
T |
N |
Y |
|
|
|
|
|
|
P |
R |
Z |
E |
D |
S |
I |
Ę |
B |
I |
O |
R |
C |
Z |
Y |
|
|
|
Z |
D |
R |
O |
W |
Y |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A |
N |
G |
L |
O |
J |
Ę |
Z |
Y |
C |
Z |
N |
Y |
|
|
O |
D |
P |
O |
W |
I |
E |
D |
Z |
I |
A |
L |
N |
Y |
K |
O |
M |
P |
E |
T |
E |
N |
T |
N |
Y |
|
|
|
|
|
R |
O |
Z |
W |
A |
Ż |
N |
Y |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
K |
U |
L |
T |
U |
R |
A |
L |
N |
Y |
|
|
|
ABSOLWENT SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. ŚW. STANISŁAWA KOSTKI W WOLI WIERZBOWSKIEJ:
- ma świadomość życiowej użyteczności edukacji,
- potrafi planować swoją przyszłość,
- podejmuje inicjatywy i jest twórczy,
- potrafi podejmować samodzielnie decyzje i ponosi za nie odpowiedzialność,
- potrafi funkcjonować w demokratycznym społeczeństwie, we współczesnym
świecie,
- cechuje go postawa rzetelnej pracy,
- prowadzi higieniczny styl życia,
- ma świadomość zagrożeń cywilizacyjnych pojawiających we współczesnym
świecie, potrafi się przed nimi bronić,
- postępuje zgodnie z przyswojonym systemem wartości
KIERUNKI ROZWOJU SZKOŁY W ŚWIETLE DOTYCHCZASOWYCH DZIAŁAŃ
Zaangażowanie wszystkich pracowników szkoły w podnoszenie jakości świadczonych usług przy współpracy z rodzicami i uczniami pozwoliło określić „mocne” i „słabe” strony naszej placówki. Analiza ankiet przeprowadzanych wśród rodziców, uczniów i nauczycieli oraz konsultacje grona pedagogicznego pozwalają jednoznacznie stwierdzić, iż do mocnych stron szkoły należą:
- osiągnięcia w sprawdzianach zewnętrznych, konkursach i zawodach,
- różnorodna oferta zajęć pozalekcyjnych,
- realizacja programów wychowawczych i profilaktycznych,
- bogato wyposażone sale lekcyjne,
- wielokierunkowość wykształcenia nauczycieli,
- rozwój w zakresie informatyzacji szkoły,
- spełnienie warunku „jeden komputer – jeden uczeń”
- zaangażowanie grona pedagogicznego i pracowników obsługi w sprawy
szkoły,
- dobra atmosfera pracy,
- współpraca ze środowiskiem lokalnym.
Wsparcie władz gminy zmierza do podnoszenia jakości pracy szkoły i zapewnienia uczniom dobrego startu życiowego poprzez edukację. Objawia się to przede wszystkim w pomocy w rozwiązywaniu trudnych spraw dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Wykorzystując przeprowadzone badania, kierunki rozwoju szkoły zapisane w planie oraz główne założenia polityki oświatowej, władz lokalnych koncepcja pracy szkoły obejmuje następujące obszary działania:
1. Doskonalenie jakości procesu nauczania i uczenia się.
2. Wdrażanie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się zalecanych przez
Parlament Europejski.
3. Wzmocnienie działań wychowawczych i opiekuńczych.
4. Rozwijanie bazy dydaktycznej i warunków nauki.
5. Funkcjonowanie i promowanie szkoły w środowisku lokalnym
i powiatowym.
DOSKONALENIE JAKOŚCI PROCESU NAUCZANIA I UCZENIA SIĘ
W nowym modelu oświaty zmienia się rola nauczyciela. Staje się on bardziej diagnostykiem, specjalistą w zakresie pomocy naukowych, konsultantem. Według tej koncepcji nauczyciel powinien odchodzić od roli instruktora, który jedynie przekazuje swoją wiedzę. W swoich zadaniach nauczyciel ma stwarzać warunki do zdobywania wiedzy, rozwoju osobowości i kształtowania właściwych postaw. Powinien on tworzyć środowisko wychowawcze, w którym znajduje się miejsce dla wolności i dyscypliny. Bardzo ważnym elementem pracy dydaktycznej nauczycieli jest postrzeganie ucznia jako podmiotu.
W tej koncepcji taką wizję nauczania zamierzamy osiągnąć poprzez:
1. Diagnozowanie osiągnięć uczniów za pomocą egzaminów zewnętrznych oraz wewnątrzszkolnych narzędzi badawczych.
2. Wdrażanie wniosków z ewaluacji wewnętrznej i zewnętrznej w celu podnoszenia jakości procesu nauczania i wychowania.
3. Efektywne poszukiwanie i propagowanie nowatorskich form i metod pracy pobudzających motywację i kreatywność uczniów, przy wykorzystaniu technologii komputerowej, multimedialnej i cyfrowej.
4. Ewaluację wewnątrzszkolnego systemu oceniania pod kątem dydaktycznym i wychowawczym.
5. Postrzeganie ucznia jako aktywnego uczestnika procesu uczenia się.
6. Wdrażanie uczniów do zdobywania umiejętności samodzielnego uczenia się.
7. Podnoszenie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów przez indywidualizację procesu nauczania zapewniającą ciągły postęp i sukces.
8. Osiąganie coraz wyższego poziomu pracy poprzez zachęcanie do realizacji innowacji pedagogicznych i tworzenia programów autorskich.
9. Stwarzanie coraz lepszych warunków do nauki i pracy poprzez rozwój bazy dydaktycznej szkoły, zapewnienie pomocy naukowych i dostępu do informacji.
10. Systematyczną analizę i weryfikację programów nauczania wynikającą z realizacji podstawy programowej.
11. Doskonalenie umiejętności efektywnej pracy w zespole np. poprzez realizację projektów edukacyjnych.
12. Poszerzanie oferty edukacyjnej szkoły zgodnie z oczekiwaniami rodziców i zainteresowaniami uczniów.
13. Systematyczne uczestnictwo uczniów w konkursach przedmiotowych, interdyscyplinarnych, artystycznych i zawodach sportowych na szczeblu szkolnym i pozaszkolnym.
14. Zachęcanie nauczycieli do ustawicznego kształcenia i podnoszenia kwalifikacji zawodowych pod kątem potrzeb szkoły.
15. Otaczanie opieką i doradztwem nauczycieli rozpoczynających pracę w zawodzie, zdobywających kolejne stopnie awansu zawodowego.
16. Rozwój i zachęcanie rodziców do bardziej aktywnego uczestnictwa w życiu szkoły.
Analizując wyniki nauczania w okresie ostatnich pięciu lat funkcjonowania szkoły można z powodzeniem stwierdzić, że Szkoła Podstawowa im. św. Stanisława Kostki w Woli Wierzbowskiej jest szkołą sukcesu. Świadczą o tym wyniki konkursów przedmiotowych, artystycznych i konkursu o tematyce przeciwpożarowej. O wysokim poziomie nauczania świadczą również wyniki osiągane na sprawdzianie zewnętrznym. Najdokładniej obrazuje to poziom stanin w okresie ostatnich trzech lat.
WDRAŻANIE KOMPETENCJI KLUCZOWYCH W PROCESIE UCZENIA SIĘ ZALECANYCH PRZEZ PARLAMENT EUROPEJSKI
Motywem przewodnim koncepcji pracy szkoły jest niewątpliwie kształcenie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie. Jest w nich mowa o:
1. Porozumiewaniu się w języku ojczystym.
2. Porozumiewaniu się w językach obcych.
3. Kompetencjach matematycznych i podstawowych kompetencjach naukowo-technicznych.
4. Kompetencjach informatycznych.
5. Umiejętności uczenia się.
6. Kompetencjach społecznych i obywatelskich.
7. Inicjatywie i przedsiębiorczości.
8. Świadomości i ekspresji kulturalnej.
DZIAŁANIA WYCHOWAWCZE, PROFILAKTYCZNE I OPIEKUŃCZE
System wychowawczy szkoły oparty jest na szerokiej współpracy wszystkich podmiotów działających w szkole i jej otoczeniu. Główny jednak nurt stanowi wychowanie chrześcijańskie, patriotyczne i obywatelskie. Patron szkoły św. Stanisław Kostka jest postacią nadającą ton naszym działaniom w sferze edukacji młodzieży. Każdego roku obchodzimy „Tydzień Patrona Szkoły”. Jest to tydzień uroczysty, rozpoczynający się uroczystym apelem z udziałem księdza proboszcza, a kończący przyjęciem pątników zmierzających do Sanktuarium św. Stanisława Kostki w Rostkowie i wspólną młodzieżową pielgrzymką.
Skuteczny program wychowawczy to także konieczne intensywne nauczanie historii. Niezwykle ważne jest zaszczepienie u młodzieży naszej polskości, naszego pochodzenia i wartości najwyższych dla naszego narodu. Aby ta historyczna pamięć była żywa, ważny jest udział młodzieży wraz z dorosłymi w uroczystościach nie tylko tych organizowanych przez szkołę, ale również organizowanych na szczeblu lokalnym i krajowym.
Nasz system wychowawczy oparty jest na opracowanym przez wszystkie podmioty działające w szkole programie wychowawczym, zawierającym obowiązki wszystkich osób odpowiedzialnych za wychowanie ucznia na poszczególnych etapach edukacyjnych, program przeciwdziałania agresji i przemocy, przykładowe zagadnienia do pracy wychowawczej dla wychowawców, kryteria oceniania zachowania w szkole.
Dbałość o rozwój osobowy i wszechstronny ucznia zakłada jego postrzeganie w kategoriach podmiotowości, godności, wolności, niepowtarzalności, ale też konkretnych praw i obowiązków. Na tym polu planowana jest ścisła współpraca z rodzicami uczniów, wspólne organizowanie imprez i zabaw, konkursów i zawodów itp.
W realizacji powyższych celów wszechstronnego wspierania uczniów położymy nacisk na następujące działania:
1. Tworzenie klimatu wychowawczego sprzyjającego harmonijnemu rozwojowi uczniów;
2. Ciągłe rozwijanie działalności pozalekcyjnej szkoły;
3. Właściwe zagospodarowanie czasu wolnego uczniów – jako formy zapobiegania agresji i przestępczości – koła, zabawy, dyskoteki;
4. Propagowanie działalności w samorządzie uczniowskim, integrowanie rodziców wokół tych działań;
5. Działania na rzecz społeczności lokalnej, np.: udostępnianie boiska szkolnego i sali gimnastycznej;
6. Prowadzenie tradycyjnych, sprawdzonych form promowania krajoznawstwa i turystyki;
7. Zwiększanie poczucia bezpieczeństwa uczniów na terenie szkoły, monitoring szkolny;
8. Tworzenie programu działań profilaktycznych i zdrowotnych dla poszczególnych oddziałów kształcenia zgodnie z potrzebami uczniów jako ciągłość procesu wychowawczego
9. Organizowanie pomocy materialnej, dożywiania i zakupu podręczników dla uczniów znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej;
10. Podnoszenie kultury osobistej uczniów i dyscypliny w szkole poprzez spotkania z ciekawymi ludźmi, koncerty, uczestnictwo w różnych akcjach charytatywnych;
11. Uczenie asertywności i skutecznego rozwiązywania problemów;
12. Rozwijanie właściwych relacji nauczyciel – uczeń;
13. Ciągłe włączanie uczniów w tworzenie ceremoniału i tradycji szkoły.
ROZWIJANIE BAZY DYDAKTYCZNEJ I WARUNKÓW NAUKI
Właściwa baza dydaktyczna stanowi postawę do realizacji założonych przez szkołę celów dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz stwarza optymalne warunki do nauki i pracy. Szkoła posiada zastępczą salę gimnastyczną i tradycyjne boisko szkolne. Obiekty sportowe powinny służyć wszechstronnemu rozwojowi uczniów, w myśl zasady – „W zdrowym ciele zdrowy duch”. Do niezbędnych zadań, które są i będą realizowane można zaliczyć:
1. Odpowiednie projektowanie otoczenia szkoły poprzez tworzenie terenów zielonych, miejsc rekreacji dla uczniów, odpowiednie zagospodarowanie terenów sportowych.
2. Wymianę i remont pokrycia dachu na budynku szkolnym i mieszkalnym.
3. Doposażenie bazy sportowej szkoły.
4. Położenie paneli podłogowych w trzech salach lekcyjnych.
5. Doposażenie szkoły w niezbędne środki dydaktyczne.
6. Wzbogacanie księgozbioru biblioteki o lektury i inną literaturę dla szkoły podstawowej.
7. Dalszą informatyzację szkoły, pozyskanie mobilnej pracowni internetowej.
8. W dalszej przyszłości stworzenie laboratorium do nauki języków obcych.
9. Dbanie o wystrój wnętrza budynku, malowanie pracowni, sukcesywna wymiana stolarki drzwiowej w salach, położenie płytek na holu dolnym.
10. Ocieplenie ścian budynku od strony wschodniej i południowej.
11. Położenie kostki brukowej na wewnętrznej drodze.
Rozwój placówki musi być zapoczątkowany właściwie rozpoznanymi potrzebami materialnymi. Szkoła pozyskuje dodatkowe środki z wynajmu sal lekcyjnych i sali komputerowej oraz innych dodatkowych prawnych działań.
FUNKCJONOWANIE I PROMOWANIE SZKOŁY W ŚRODOWISKU LOKALNYM, POWIATOWYM I KRAJOWYM
Dobre funkcjonowanie szkoły w środowisku wymaga od dyrektora i grona pedagogicznego ogromnego wysiłku, który wkładamy, aby nie stracić zaufania i sprostać wymaganiom, jakie na nas nałożyło społeczeństwo Woli Wierzbowskiej i pozostałych wsi z obwodu naszej szkoły. W tym celu podejmujemy następujące zadania:
1. Włączamy rodziców do działań na rzecz szkoły, w organizację uroczystości, wypoczynku i turystyki dla młodzieży.
2. Współpracujemy z wieloma instytucjami wspierającymi edukację młodzieży, przede wszystkim Urzędem Gminy z jego wydziałami oraz władzami i organizacjami lokalnymi, Kuratorium Oświaty, Parafią Koziczynku, Gminnym Domem Kultury, Ośrodkiem Zdrowia, Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Policją, Strażą Pożarną, Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną, bibliotekami gminną i powiatową, oraz wszystkimi instytucjami działającymi na rzecz rozwoju dzieci i młodzieży.
3. Pozyskujemy partnerów i sponsorów, którzy dostrzegając celowość i skutek wspólnych działań systematycznie współpracują i wzbogacają finanse szkoły.
4. Prowadzimy współpracę ze szkołami podstawowymi i gimnazjum na terenie Gminy Opinogóra Górna.
5. Na bieżąco zapoznajemy rodziców z wynikami i problemami w nauce i zachowaniu.
6. Wspieramy rodziców i uczniów pomocą psychologiczno-pedagogiczną, doradztwem pedagogicznym i psychologicznym;
7. Promujemy placówkę w kronice szkoły, na stronie internetowej, gazetce szkolnej, lokalnej prasie jak również podczas uroczystości lokalnych.
8. Organizujemy zajęcia otwarte, uroczystości szkolne, wystawy, występy artystyczne i zawody sportowe.
9. Kształtujemy postawy patriotyczne poprzez udział uczniów wraz z nauczycielami w uroczystościach lokalnych o tym charakterze;
10. Kultywujemy swoje tradycje i budujemy pozytywny wizerunek szkoły.
EDUKACJA ZDROWOTNA
Niezwykle ważnym elementem pracy szkoły jest wychowanie fizyczne. Nasza szkoła posiada podstawową bazę sportową, na której mogą odbywać się gry drużynowe, zawody i rywalizacja sportowa. Wspólnie z nauczycielem wychowania fizycznego pracujemy nad koncepcją takiego prowadzenia zajęć, aby były one atrakcyjne i angażowały wszystkich uczniów szkoły. Ważne jest również prowadzenie wychowania prozdrowotnego, które musi budzić „świadomość sportową młodzieży”. Jesteśmy zwolennikami angażowania jak największej liczby uczniów w sport szkolny i międzyszkolny. Niezwykle ważny problem to praca z uczniem unikającym z różnych powodów zajęć wychowania fizycznego. Sport szkolny to przede wszystkim sport masowy. Prowadzone różne rozgrywki, klasyfikacje pokazują tylko tych najbardziej sprawnych. W szkole niezbędne jest zaangażowanie również uczniów mniej sprawnych. Mamy do tego warunki. Taki sport szkolny spełnia swoje zadanie.
EWALUACJA
W szkole dokonywana jest ciągła ewaluacja pracy. Prowadzimy wiele badań, na podstawie których modyfikujemy poszczególne elementy pracy szkoły dla lepszej realizacji zamierzonych celów. Opisy tych badań oraz wnioski są archiwizowane w formie zarówno papierowej jak i elektronicznej. Dokumentacja szkoły w tej dziedzinie jest bardzo bogata.
Koncepcja pracy Szkoły Podstawowej im. św. Stanisława Kostki będzie podlegała ewaluacji wynikającej z potrzeb szkoły, uczniów, rodziców, środowiska lokalnego, a także zmian w przepisach oświatowych.
Projekt opracował zespół w składzie:
Henryk Chojnacki - Dyrektor szkoły
Tetyana Rososhyk – Lipińska – przewodnicząca Rady Rodziców
Bogumiła Blados – nauczyciel
Małgorzata Chojnacka – nauczyciel
Maria Sykut - nauczyciel
Weronika Humięcka – przewodnicząca Samorządu Uczniowskiego
Treść tego dokumentu stanowi załącznik nr 1 do uchwały Rady Pedagogicznej Szkoły Podstawowej im. św. Stanisława Kostki w Woli Wierzbowskiej nr 24/13 z dnia 13.09.2013 r.