Innowacja pedagogiczna „Pogoda dla nauki”
Innowacja pedagogiczna „Pogoda dla nauki” jest działaniem interdyscyplinarnym, ma charakter metodyczny.
Wykorzystano metodę projektów - jedną z najbardziej ambitnych i skutecznych metod edukacji, czyli samodzielną pracę uczniów nad zadanym tematem. Metoda ta ma charakter interdyscyplinarny, tzn. wykorzystuje wiedzę i łączy umiejętności z wielu dziedzin. W tym przypadku połączone zostały wiedza i umiejętności przyrodniczo- matematyczne uczniów.
Uczniowie klasy IV pracowali przez cały rok, zgodnie z porami roku.
Prezentujemy na stronie szkoły nasze jesienne wyniki.
Zadanie 1. Przygotowanie kartki z kalendarza.
Zadanie 2. Badanie długości dnia i elementów pogody w pierwszym tygodniu jesieni.
Oto wyniki:
Dzień Składniki pogody |
24.09. 2012
|
25.09. 2012
|
26.09. 2012
|
27.09. 2012
|
28.09. 2012
|
Wschód / zachód Słońca |
6.32 18.38
|
6.27 18.27 |
6.29 18.24 |
6.31 18.22 |
6.32 18.20 |
Długość dnia |
12 godz.6min |
12godz.0min |
11godz.55min |
11godz.51min |
11godz.48min |
Średnia dobowa temperatura powietrza |
8o C |
12o C |
10o C |
14o C |
6o C |
Zachmurzenie |
całkowite |
umiarkowane
|
brak |
umiarkowane |
całkowite |
Opady |
brak |
brak |
brak
|
brak |
są |
Ciśnienie powietrza |
1008hPa |
1001hPa |
1004hPa |
1006hPa |
1003hPa |
Wiatr |
liście się poruszają i cienkie gałęzie
|
kołyszą się liście na drzewach |
kołyszą się liście |
umiarkowany |
średni |
Zadanie 3. Tworzenie diagramów kołowych obrazujących długość dnia i nocy.
Zadanie 4. Obliczanie długości dnia w każdym tygodniu jesieni.
Wschód Słońca 6.32
Zachód Słońca 18.38
godz. |
min |
18 |
38 |
- 6 |
32 |
= 12 |
06 |
Długość dnia 12 godzin 6 minut.
A oto nasz sposób na trudy takich obliczeń:
Wschód Słońca 6.31
Zachód Słońca 18.22
godz. |
min |
18 |
22 |
- 6 |
31 |
17 |
82 |
- 6 |
31 |
= 11 |
51 |
Kłopot z minutami.
Jedną godzinę zamieniamy
na 60 minut + 22 które były.
Długość dnia 11 godzin 51 minut.
Zadanie 5. Określanie miejsca wschodu i zachodu Słońca w terenie.
Obserwowaliśmy miejsce wschodu Słońca pierwszego dnia jesieni i określaliśmy jego położenie w stosunku do drzewa rosnącego przed szkołą.
Zadanie 6. Obserwacja zmian, jakie zachodzą w wyglądzie wybranego drzewa. Dokumentacja fotograficzna wykonywana co tydzień.
Zadanie 6. Tworzenie kart zielnikowych w różnych stadiach zmiany barwy liści.
Wyniki działań prezentowane były na szkolnej tablicy.
Uczniowie pracowali przez cały rok. W każdej porze roku wykonywali te same zadania. Doświadczenia fotograficzne były dopasowane do specyfiki pory roku.
To był bardzo pracowity czas dla wszystkich, ale warto było.