Innowacja pedagogiczna „Pogoda dla nauki”

 Innowacja pedagogiczna „Pogoda dla nauki” jest działaniem interdyscyplinarnym, ma charakter metodyczny.

 

 Zdjęcie


  Wykorzystano metodę projektów  - jedną z najbardziej ambitnych i skutecznych metod edukacji, czyli samodzielną pracę uczniów  nad zadanym tematem. Metoda ta  ma charakter interdyscyplinarny, tzn. wykorzystuje wiedzę i łączy umiejętności z wielu dziedzin.  W tym przypadku połączone zostały wiedza i umiejętności przyrodniczo- matematyczne uczniów.

  Uczniowie klasy IV pracowali przez cały rok, zgodnie z porami roku.

Prezentujemy na stronie szkoły nasze jesienne wyniki.


Zadanie 1.  Przygotowanie kartki z kalendarza.


Zdjęcie

 

Zadanie 2. Badanie długości dnia i  elementów pogody w pierwszym tygodniu jesieni.

Oto wyniki:

 

                                  Dzień

Składniki

 pogody

 

24.09. 2012

 

 

25.09. 2012

 

 

26.09. 2012

 

 

27.09. 2012

 

 

28.09. 2012

 

Wschód / zachód

Słońca

6.32

18.38

 

6.27

18.27

6.29

18.24

6.31

18.22

6.32

18.20

Długość dnia

12 godz.6min

12godz.0min

11godz.55min

11godz.51min

11godz.48min

Średnia dobowa temperatura

powietrza

 

8o C

 

12o C

 

10o C

 

14o C

 

6o C

Zachmurzenie

całkowite

umiarkowane

 

brak

umiarkowane

całkowite

Opady

brak

brak

brak

 

brak

Ciśnienie

powietrza

1008hPa

1001hPa

1004hPa

1006hPa

1003hPa

Wiatr

liście się

poruszają i

cienkie gałęzie

 

kołyszą się

liście na

drzewach

kołyszą się

liście

umiarkowany

średni


Zadanie 3. Tworzenie diagramów kołowych obrazujących długość dnia i nocy.

 

Zdjęcie


Zadanie 4. Obliczanie długości dnia w każdym tygodniu jesieni.

Wschód Słońca   6.32

Zachód Słońca   18.38

           

godz.

 

min

      

      18

 

38

  -     6

32

=    12

06

 

 

 

 

 

 

Długość dnia 12 godzin 6 minut. 

 

A oto nasz  sposób na trudy takich obliczeń:

Wschód Słońca   6.31

Zachód Słońca   18.22

           

godz.

 

min

      

      18

 

22

  -     6

31

      17

82

 -     6

31

=    11

51

 

 

               Kłopot z minutami.

               Jedną godzinę zamieniamy

               na 60 minut + 22 które były.

              

 

 

Długość  dnia 11 godzin 51 minut.

 

Zadanie 5. Określanie miejsca wschodu i zachodu Słońca w terenie. 


Zdjęcie


Obserwowaliśmy miejsce wschodu Słońca pierwszego dnia jesieni i określaliśmy jego położenie w stosunku do drzewa rosnącego przed szkołą.

 

Zdjęcie


Zadanie 6. Obserwacja zmian, jakie zachodzą w wyglądzie wybranego drzewa. Dokumentacja fotograficzna wykonywana co tydzień.

 

Zdjęcie


Zadanie 6. Tworzenie kart zielnikowych w różnych stadiach zmiany barwy liści.


Zdjęcie


Wyniki działań prezentowane były na szkolnej tablicy.

 

 Zdjęcie


Uczniowie pracowali przez cały rok. W każdej porze roku wykonywali te same zadania. Doświadczenia fotograficzne były dopasowane do specyfiki pory roku.

To był bardzo pracowity czas dla wszystkich, ale warto było.